Základní rysy hospodářského vývoje v 19. století

HOSPODÁŘSKÝ VÝVOJ V 19. STOLETÍ

  • Anglická průmyslová revoluce -> přechod od řemeslné a manufakturní výroby k výrobě tovární
  • 60. léta 18. století (před: střídavé obdělávání pole, nové stroje v zemědělství, postupný rozvoj manufaktur => akumulace kapitálu)
  • symbol revoluce - parní stroj

Důsledky průmyslové revoluce

Rozvoj výroby

  • rozvoj strojírenství - vzrůst poptávky po železné rudě, uhlí, nové metody výroby oceli
  • rozvoj chemie - poznatky užitečné v barvířství, běličství a tiskařství
  • železniční - spotřebitelé železa a uhlí, budování kolejí, nádraží
  • rozvoj říční dopravy (stavba průplavů) a námořní dopravy
  • budování silnic, železných mostů, rozvoj dopravy, rozvoj obchodu
  • myšlenka free trade (volný, svobodný obchod)

Sociální důsledky

  • růst počtu obyvatel (od poloviny 18. stol. do 1830 se počet obyvatel v Anglii zdvojnásobil)
  • obživu obyvatel zajistila agrární revoluce, průmyslová revoluce zajistila práci
  • snížila se úmrtnost (zdokonalení hygieny, lékařské péče, menší hlad)
  • urbanizace - vznikají velká městská průmyslová centra, stěhování do měst
  • hlavně na severu, severozápadě a ve střední Anglii
  • soustřeďování lidí, výroby, kapitálu (průmyslové aglomerace)
  • centra: Manchester, Liverpool, Birmingham, Glasgow
  • změna společenské struktury (změna rozvrstvení obyvatel)
  • vytvoření průmyslového proletariátu (dělnictva) = proletarizace
  • početná vrstva obyvatel
  • snížení počtu lidí v zemědělství, zvýšení v průmyslu

Revoluce v oblasti dopravy v 19. století

  • počátek - první funkční parní lokomotiva, železnice pro veřejnost, parolodě, parníky
  • 30. léta - první veřejná (mezi)městská železnice s jízdními řády, elektrický telegraf

Železniční doprava

  • budování železniční sítě v Evropě (hlavně ve Francii a v Německu)
  • první koněspřežka (České Budějovice - Linec; z Prahy do Lán)
  • roku 1837 byla otevřena první parní železnice v Rakousku, později dráha protažena z Olomouce do Prahy
  • roku 1845 byla roku 1848 postavena dráha z Vídně do Prešpurku (Bratislavy)
  • v 70. - 90. letech se u nás vytváří základní síť se spádem do Vídně
  • stavby železnic se staly od 40. let důležitou oblastí podnikání, daly velký podnět pro rozvoj těžkého průmyslu, znamenaly jeho postupnou převahu nad průmyslem lehkým
  • doprava zboží se zrychlila, zlevnila a zvýšil se její celkový objem a bezpečnost
  • v roce 1869 byla v USA dokončena stavba první transkontinentální železnice

Lodní doprava (parní)

  • parní loď - na amerických Velkých jezerech, řekách Mississippi a Missouri
  • v Evropě se lodě plavily na Rýně, Dunaji, Seině, Rhéně, ve Středozemním moři, Baltském moři, v kanálu La Manche
  • roku 1819 přeplul první parník (s plachtami) Atlantik
  • roku 1838 započata regulérní doprava mezi Anglií a New Yorkem

Střediska těžkého průmyslu

  • německé Porúří, Slezsko, jižní Rusko, Ural, americký severovýchod a středozápad
  • centra chemického a elektrotechnického průmyslu: Británie, Francie, Německo

Postupně vzniká dělnické hnutí (nízké mzdy => vykořisťování)

Na konci 18. století dochází k rozbíjení strojů - luddismus

  • ve 20. letech 19. stol. - začíná dělnické sebeuvědomění
  • ve 30. letech 19. století - začínají vystupovat dělníci se svými požadavky proti buržoazii, vznikly podpůrné spolky (měly pomáhat v nepříznivých dobách; vznikly na principu solidarity; placení do pokladen spolků)
  • ve 40./50. letech - vznikají odbory (sdružení dělníků stejného oboru) - kvůli hájení svých hospodářských zájmů (délka pracovní doby, výše mzdy)
  • v 60./70. letech - vznikají polit. strany dělnictva - bojují za všeobecné volební právo

Rakouská monarchie

první pol. 19. století - nárůst obyvatelstva o 15-20%

  • zlepšení technického vzdělání
  • rozvoj techniky (bratranci Veverkové)
  • železniční, říční doprava (lodní šroub)
  • první moderní strojírenské dílny založeny anglickými a německými odborníky v Brně, Praze a v Liberci
  • textilní výroba v severních Čechách (Liberecko, Jablonecko, Českolipsko); v Praze, Brně
  • na Ostravsku těžba kamenného uhlí, výroba železa, první koksovací vysoká pec v monarchii

Ekonomiku monarchie ovlivňovaly 3 zásadní faktory:

  • absence kolonií, tím pádem menší trh, odbytiště
  • pozdější nástup industrializace
  • pomalejší tempo rozvoje ekonomiky-> zaostávání:
  • menší zdroje surovin
  • přebytek levné pracovní síly (nebyla potřeba kupovat drahé stroje)
  • pomalý rozvoj trhu
  • nedostatek kapitálu
  • nepříznivý dopad politického uspořádání a systému (překonáno až v 60. letech)

Průmyslovým jádrem vyspělejší Předlitavska byly české země a Dolní Rakousy.

Literatura: Fernand Braudel. Dynamika kapitalismu. Praha, 1999.

Rozmach hospodářského života v českých zemích

  • předpoklady: vysoká hustota obyvatelstva, rozvinuté tradiční průmyslové obory, dostatek nerostných surovin (zejména uhlí)
  • uplatňovány nové technické postupy, zaváděny nové technologie, nové stroje a zařízení
  • dovršena průmyslová revoluce
  • nejvíce se rozvíjí tato průmyslová odvětví:
  • textilní průmysl (Brněnsko, Liberecko)
  • hutnický a strojírenský průmysl (Plzeň, Praha, Liberec, Brno, Ostrava)o potravinářský průmysl (zejména cukrovarnictví a pivovarnictví)
  • ukončena výstavba základní železniční sítě
  • vzrostla stavební činnost (bourání středověkých hradeb, vznik předměstí)
  • růst těžby uhlí v ostravských, kladenských, severočeských dolech
  • české země byly z hospodářsky nejvyspělejších zemí monarchie
  • z venkova přicházeli do měst řemeslníci a drobní obchodníci, kteří vytvořili vrstvu živnostníků, vporovnánísdělníky nezávislou na dalších zaměstnavatelích
  • s rozvojem českého podnikání souviselo zakládání prvních bank (Živnostenská banka 1868)

Zdroj: https://www.davidmikolas.cz/dejepis/texty/osmicka/8_rocnik-hospodarsky_politicky_a_kulturni_vyvoj_ceskych_zemi_v_50_a_60_letech_19_stoleti.pdf


Literatura

Edward Thompson - kritik Moskvy, psal o otázkách dělnické třídy, o třídním boji

  • Utváření anglické dělnické třídy (v duchu strukturálního marxismu, ale také jako základ historické antropologie; dějiny každodennosti a dějiny idejí)
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky