Odraz I. světové války v československé kultuře a umění
Devětsil
• umělecké sdružení založeno v pražské kavárně Union v prosinci 1920 - Karel Teige, Jaroslav Seifert, Vladislav Vančura, Adolf Hoffmeister
členství: Toyen, J. Štýrský, J. Fučík, Werich a Voskovec, J. Ježek
• 1925 přejmenováno na Svaz moderní kultury Devětsil
• Centra: Praha, Brno (ukončilo činnost v roce 1927)
• Časopisy: Revue Devětsilu a Pásmo
• divadelní sekcí Devětsilu bylo Osvobozené divadlo
• snažili se přiblížit umění, co nejširšímu publiku
• povznést a udržovat kulturní život - kulturní akce, autorské večery, vernisáže
• pozvednout české umění a podpořit mladé autory
• potřeba umělecké revoluce - organizovaná skupina - jednotlivec sám o sobě nemůže nic změnit
• stavěli se proti "staré" literatuře (zaměření na dělníka, na "obyčejného" člověka)
Výtvarníci: Adolf Hoffmeister, Otakar Mrkvička, Jindřich Štýrský, Toyen aj.
Teoretici: Jiří Frejka, Julius Fučík, Jindřich Štýrský, Karel Teige, Bedřich Václavek
Básníci: Konstantin Biebl, František Halas, Jindřich Hořejší, Vítězslav Nezval, Jaroslav Seifert, Jiří Wolker
Spisovatelé: Julius Fučík, Karel Konrád, Vladislav Vančura
Herci: Jiří Voskovec (vyloučen) a Jan Werich (později členství popírá) Osvobozené divadlo
Hudebník: Jaroslav Ježek Osvobozené divadlo
Režiséři: Jiří Frejka, E. F. Burian, Jindřich Honzl
Poetismus
- výlučně český avantgardní styl
- básně popisující všední dny, obyčejné věci - pocity štěstí, emoce, radost
- je apolitický a optimistický
- výtvarní autoři: Jindřich Štýrský, Toyen (Marie Černínová), František Muzika
- literatura: Vítězslav Nezval, Fr. Halas, J. Seifert, V. Vančura
Futurismus
• Z italského il futuro = budoucnost
• Avantgardní umělecký směr, Manifest futurismu vyhlášen dne 20. 2. 1909
• směr převážně italský, byl populární také v Rusku
• vznikl v okruhu anarchisticky orientované měšťanské inteligence - svůj postoj vůči stávajícím společenským poměrům promítala do negace všech tradičních norem
• považován za oficiální umění nastupujícího fašismu v Itálii
Klasické rysy futurismu
• radikální odklon od minulosti a tradic (proti měšťáctví a konvencím)
• uctíval moderní civilizaci, velkoměsto a techniku
• cílem byla oslava moderní, uspěchané a rušné doby
• měli zájem o pohyb, rychlost, sílu, rytmus moderního života a krásu strojů
• velmi nacionální a v jistém smyslu agresivní
• snažili se rozbít souvislosti, volné asociace a ostré přechody (rozbití gramatiky, syntaxe, interpunkce a struktury díla)
• "umění nemá uklidňovat, ale bouřit, šokovat, probouzet, zneklidnit..."
• Inspirace: zvuky (motory, ruch města), matematika, fyzika apod.
KUBISMUS (1910 - 20 léta)
Vzor: francouzský kubismus (avantgardní malířský a sochařský styl fauvistů Pabla Picassa a Georgese Braquea)
Znaky: geometrické útvary čtverec, obdélník a trojúhelník, a tělesa hranol, krychle a jehlan kombinované s křivkami
Architektura
- Josef Gočár (kostel sv. Václava na Vršovickém nám., Legiobanka)
- Josef Chochol (obytné domy pro chudé v Libni)
Malba
Bohumil Kubišta
- maloval během své služby v Itálii (nejprve futurismus, fauvismus a poté kubismus), zemřel 1918 na španělskou chřipku
- Emil Fila (ovlivněn pobytem v cizině - Picassem, Braquem, Chagallem, Apollinairem)
Literatura
- Josef Čapek (malíř, grafik, dramatik, prozaik a autor próz pro děti, žurnalista, výtvarný teoretik a kritik)
Sochařství
Otto Gutfreud (jeho socha Úzkost je považována za první kubistickou sochu), Hlava Dona Quijota
DADA
• slovo dada = beze smyslu, v různých jazycích nabývá různých významů - např. hračka, dvojí přitakání apod.
• reakce na válku a nesmyslné vraždění - znechucení, rozčarování, dezorientace, distancování se
• snaží se stát mimo umělecké proudy a tradice - nikoli dadaismus
• populární mezi lety 1916-1923, rozšířen do USA a Německa, od roku 1920 je centrem Paříž
• v českém prostředí se neprosadil, ale ovlivnil Děvětsil
Literatura:
Petráš, Jiří, Odraz první světové války v umění a vědě, 2003.
Robert Kvaček, První světová válka a česká otázka.