Kultura mezi světovými válkami

Kultura mezi světovými válkami

- lidé měli morální šok z hrůz Velké války

- chtěli vše nově přetvořit

- rozpadly se bývalé jednoty evropské kultury

- mnoho umělců mělo pocit, že jejich díla jsou zbytečná, protože nezabránili válce

- vznikaly různé kulturní a umělecké organizace

Umělecké proudy

FUTURISMUS

• z italského il futuro = budoucnost

• avantgardní umělecký směr v Itálii, ale i v Rusku

• okamžik zrodu - uveřejnění Manifestu futurismu 20. 2. 1909 ve fr. deníku Le Figaro

zakladatel - Filippo Tommasi Marinetti (1919 - spolupráce s B. Mussolinim)

• vznikl v okruhu anarchisticky orientované měšťanské inteligence (negace všech tradičních norem)

• 1919 - 1920 byl považován za oficiální umění nastupujícího fašismu

kubofuturismus - samostatná modifikace původních podnětů futurismu

  • spojuje futurismus a kubismu (v Rusku zhruba 1910-1930)


Klasické rysy futurismu

• radikální odklon od minulosti, tradic

• uctívání moderní civilizace, velkoměst, techniky

• oslava moderní, uspěchané a rušné doby

• zájem o pohyb, rychlost, sílu, rytmus moderního života, o krásu strojů

Futurismus byl velmi nacionální, v jistém smyslu agresivní.

• zaměřen proti měšťáctví a konvencím

• šlo jim o rozbití souvislostí, o volné asociace a ostré přechody 

• jejich umění nemělo uklidňovat, ale bouřit, šokovat, probouzet, zneklidnit...

• v různé míře šlo o rozbití gramatiky, syntaxe, interpunkce a struktury díla

• inspirační zdroje: zvuky (motory, ruch města), matematika, fyzika apod.

Umělci - Henri Matisse, Umberto Boccioni

Architektura a umění

Itálie 

• Marino Sironi, Umberto Boccioni (malba)

• Giovanni Michelucci - Santa Maria Novella va Florencii (1935)

Rakousko

• Adolf Loos (vídeňský architekt)

Francie

Le Corbusier (francouzský architekt)

• Walter Gropiuse - navrhl a vedl umělecko-řemeslné vzdělávací centrum v Dessau - usilovali zde o překonání hranice

  • mezi svobodným a užitkovým uměním, spojení funkčnosti a estetické kvality

- Ludwig Mies van der Rohe - Langův dům v německém Krefeldu

ABSTRAKCE

Abstrakce je umělecký směr, který se zformoval ve Spojených státech ve 30. - 40. letech minulého století. V 50. letech pak dosáhl svého vrcholu. Jak je z děl patrné, abstraktní umění vychází ze spontánní malby, která vyjadřuje pocity a dojmy umělce a potlačuje racionální uvažování. V žádném případě nedbá na kompoziční pravidla a využívá svobodného rukopisu a uvolnění barevnosti. Nejvíce ovlivněn byl surrealismem, německým expresionismem (výše citovaný muž Kandinskij) a dadaisem.

Abstraktní umění bychom mohli rozdělit do několika proudů:

a) Akční gestická malba - rozvinula se ve 40. letech v USA; důraz je kladen na svobodu a spontánnost; barevná skvrna vzniká pomocí gesta a náhody - malíř doslova vrhá a stříká barvy na plátno, nanáší je přímo z tuby a nebo lije barvy z plechovky přímo na plátno; celý tento proces má leckdy charakter rituálu; zástupci Jackson Pollock a Willem de Kooning

b) Lyrická abstrakce - opět vzniká v USA a dominuje v ní individuální rukopis, který různými barevnými plochami na plátně vytváří prostor, obrazy velkých rozměrů pak působí mysticky a spirituálně; zástupce Mark Rothko

c) Tašismus - odnož americké akční abstrakce vznikající ve Francii; název pochází z fran. la tache - skvrna; spojuje surrealistický automatismus s akční gestickou malbou; obraz je tvořen z různě velkých barevných skvrn; zástupce Georges Mathieu

d) Infromel - opět vzniká ve Francii, v překladu to znamená netvárný; využívá spontánní záznam emocí autora; využívá materiály jako jsou hadry, provazy, dřeva, písek, umělá hmota a barevně se omezuje na černou, bílou a šedou; zástupci Antoni Tápies, Vladimír Boudník, Mikuláš Medek

e) Art Brut - dalo by se vysvětlit jako "umění surového stavu" - pojem poprvé použil Jean Dubuffet pro tvorbu duševně nemocných, laiků a vězňů, všech autorů bez výtvarného vzdělání; typickým znakem je silná vrstva barvy a přidání písku, omítky a perforace plátna; zástupce Jean Dubuffet

zdroj

DADA

• slovo dada = beze smyslu (náhodné), v různých jazycích nabývá různých významů - např. hračka, dvojí přitakání apod.

Francie (od roku 1920 je centrem Paříž) a Německo - maximální intenzita

• reakce na válku a nesmyslné vraždění - znechucení, rozčarování, dezorientace, distancování se, provokace (chtělo ničit zažité hierarchie)

• snaží se stát mimo umělecké proudy a tradice - nikoli dadaismus

• populární mezi lety 1916-1923, rozšířen do USA

• teorie tabula rasa (napadali základy myšlení, logiku a principy, znaky a prostředky umění)

• vůdčí osobností - rumunský básník Tristan Tzara (dadaistický manifest)

Christian Morgenstern (německý básník, novinář) - zakladatel nonsensové poezie (vyjádření beze smyslu)

Literární směr

• rozbíjeli větnou skladbu

• automatické texty

• skládali řeč ze střípků

• nahrazovali slova jazyka zvoláními, tóny a výkřiky

Kabaret Voltaire - založení DADA 1916 - zaniklo 1922 (věčná negace = nuda)

Výtvarný směr

• uplatňovali místo ušlechtilých materiálů náhodně nalezené věci, střepy a krámy

• smetl kulturní idoly, poklady v muzeích
texty (volné řazení myšlenek) - ovlivnil také českou literaturu -neuznávali hranice mezi jednotlivými uměními (básně mají často výtvarný projev) -k dadaistům patřili i A. Breton (surrealista) -hlavní představitelé: Christian Morgenstern, Tristan Tzara

SURREALISMUS

Vznikl ve 20. letech minulého století ve Francii. Je poslední v řadě směrů končících na "ismus". Jako umělecký směr vychází z dadaismu, metafyzické malby a manýrismu Goyi, Boshe a Arcimbolda. Název surrealismus poprvé použil Guy Apollinaire, známý spisovatel, ve své divadelní hře Prsy Tirésiovy. Do češtiny bychom mohli název směru přeložit jako "nad fantazií", což je patrné nejenom z díla Salvadora Dalího.

Surrealismus negoval dosavadní vývoj nejen v umění, reaguje na postižení válkou, protestuje, intelektuálové se staví proti společnosti, která první světovou válku vyvolala. Právě surrealisté se snaží ukázat lidem poválečné doby jinou cestu a velmi tím šokují měšťanstvo. Celý směr vychází z fantazie, mystiky, alegorií a především snové vidiny, co se umělcům zdá ve snech, to později ztvární. Charakteristickým znakem je prolínání se snu a skutečnosti, reálno a fantazie. Dochází k propojování odlišných časů a prostorů, viditelných i neviditelných představ světa. Názvy děl nemusí být totožné s tím, co vidíme na obraze, krásným příkladem je obraz s dýmkou belgického surrealisty Magritta, jež nese název Ceci n'est pas une pipe (Toto není potrubí).

Dělení surrealismu

Surrealismus můžeme rozdělit na dva proudy - psychický (absolutní) automatismus a magický (veristický) realismus.

Psychický automatismus

Tento proud je založen na psychickém automatismu, umělec zcela bezprostředně zaznamenává okamžité děje a stavy v nitru člověka. Vnitřní svět symbolizují barevné plochy a linie. Nejvýznamnějším představitelem je John Miró a sochaři Albert Giacomeiti a Hans Arp.

Magický realismus

Magický realismus je založen na přesném popisu vnitřních představ snu. Díla umělců jsou přesnou kopií snu a prožitku, který se jim stal na vlastní kůži. Typickým představitelem je španělský umělec Salvador Dalí, jehož skvostná díla najdeme především v Barceloně, kde má i své muzeum.

Umělci

Pablo Diego José Picasso

Salvador Dalí

NOVOKLASICISMUS

Itálie

Stacchini- Hlavní nádraží v Miláně

Německo (Výmarská republika)

  • usilovali o demokratizaci moderního umění
  • vznikl radikalizující individualismus (věda, technika a industrializace)
  • expresionismus

Hitlerovo Německo - zvrhlé umění - degenerované umění (odsouzení moderního umění)

Bauhaus - 1919-1933 (synonymum moderního umění, řemesla a designu)

  • architekt budovy Walter Gropius
  • Vasilij Kandinský

Nacistické umění v Německu

• Hitler zavrhoval architektonický modernismus

• nesnášel střídmé funkcionalistické budovy za skla a betonu

• 1933 zavřel Bauhaus a zakázal všechny umělecké kritiky kromě nacistické

Architektura

Albert Speer - hlavní architekt

• Olympijský stadion v Berlíně

• stranické shromaždiště v Norimberku

Zvrhlé "umění"( Entartete "Kunst")

- mělo za cíl zdiskreditovat avantgardu (ztotožňování s díly slabomyslných, dětí, senzibilů apod. )= nebezpečné upřednostňování jedince - jeho originality, osobitého činu

  • 650 děl (P. Klee, V. Kandinskij, M. Chagall, O. Dix, O. Kokoschka, E. Nolde, G. Grosz, atd...)

Tělo jedince mohlo představovat jedině tělo politické a to bylo většinou ztvárněno netečně, nadpřirozeně, nespecificky a nad historicky a odtud vychází rozšíření monumentálního neoklasicismu.

KUBISMUS

  • Georges Braque
  • Pablo Diego José Picasso

FILM

silná avantgarda, dramata

němý film nahrazen zvukovým (Kačer Donald, Pepek námořník, Pes Pluto)

Hollywood - Charles Chaplin

  • režiséři
  • Francie - René Claire (Pod střechami Paříže), Jean Roneoir (Velká iluze)
  • Německo - Georg Wilhelm Pabst
  • SSSR - Sergej Ejzenštejn (Ivan Hrozný)
  • Amerika - Alfred Hitchcock - natočil 1. zvukový film (1927)

1932 - Benátky - 1. mezinárodní filmový festival (Zlatý lev)

HUDBA

vídeňská škola - Arnold Schönberg (tvůrce dodekafonie = dvanáctitónová skladebná technika), Alban Berg, Anton Webern

Směry v hudbě:

Pařížská šestka - v čele: Artur Honegger; tvorba je reakcí na impresionismus

inspirace folklórem: Béla Bartók (maďarský skladatel), Leoš Janáček

novoklasicismus - ve Francii

americký jazz - z: New Orleans, Chicago, New York - Louis Armstrong - americký trumpetista

Igor Stravinský - americký hudebník ruského původu, balet Svěcení jara

swing - hl. ve 30. letech

FILOSOFIE a literatura

- zhroucení optimismu 19. stol. (roztříštěnost, chaos - chybí základní orientace)

- americký pragmatismus (silně ovlivnil Evropu) - za pravdu přijímá jen to, co se osvědčuje v praktickém životě

- fenomenologie - Edmund Husserl

- subtilní metoda - snaha dosáhnout čistého vědomí a jeho mínění světa

- filozofická antropologie - "co je člověk" ?

  • existencionalismus
  • politický fanatismus - ideologie fašismu, komunismu a nacismu
  • Erich Maria Remarque -německý pacifistický spisovatel (román Na západní frontě klid)
  • Ernest Hemingway - americký "ztracený" spisovatel (román Sbohem armádo, Komu zvoní hrana)

VĚDA

- velké úspěchy ve fyzice - vznik atomové bomby

- nové umělé hmoty, například plexisklo, PVC a teflon

- v Evropě mohutná vlna industrializace

- radioaktivita, plíseň ničící bakterie, DNA

- televize, barevný film barevná fotografie

- Albert Einstein

UMĚNÍ V PROPAGANDĚ

Německý expresionismus (svícení, pokřivené tváře, děs, duševní nemoci)

  • Kabinet dr. Caligariho (horor)
  • Golem
  • Upír Nosferatu

Protipól - Komorní hra

Francouský impresonismus ve filmu (vizuální rytmus před vyprávěním, hra stínů)

  • René Clair - Paříž spí

Ruský film a montážní škola

  • Státní filmový škola (němý film Křižník Potěmkin/ Sergej Ejzenštejn)
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky